W sektorze organizacji pozarządowych głównie w gałęzi fundacyjnej coraz częściej to korporacje i firmy stają się fundatorami nowych inicjatyw. Dla tej wyjątkowej działalności przyjęto nazwę fundacji korporacyjnej. Nie bez powodu odnosi się do korporacji, gdyż to właśnie w większości przypadków fundatorami są korporacje.
Na mapie Polski najwięcej fundacji korporacyjnych działa na terenie województwa mazowieckiego. Nie przypadkiem w samej Warszawie także jest ich najwięcej. Fundacje korporacyjne powstają głównie z inicjatywy sektora finansowego, bankowości oraz ubezpieczeń. Co piąta mała fundacja jest wytworem średniej, małej lub mikro firmy.
Blisko połowa fundacji korporacyjnych prowadzi działania związane z wychowaniem oraz ochroną zdrowia i pomocą społeczną. Zazwyczaj firma, która zakłada fundację, w pewien sposób przenosi swoje działania w jej zasięgi i poniekąd je kontynuuje. Bardzo często fundacje korporacyjne wspierają także inne organizacje pozarządowe w formie np. grantów czy różnorodnej współpracy.
Coraz częściej firmy widzą potrzebę, aby oddzielić strefę biznesu od strefy pomocy. Filantropia w wydaniu firmowym angażuje pracowników coraz mocniej i efektywniej, ale przede wszystkim bez przymusu. Widać wyraźnie, że sami pracownicy firm chętniej działają aktywnie, niosąc pomoc jako wolontariusze działający na rzecz innych. Działania fundacji korporacyjnych dodatkowo wspierają wizerunek firmy i pozwalają budować jej pozytywny wizerunek, jako firmy zaangażowanej społecznie.
Ponad 70% fundacji korporacyjnych wspiera konkretne działania lub osoby fizyczne. Może to być wsparcie w postaci pokrycia kosztów leczenia lub zakupu określonych produktów bądź także wsparcie np. w formie stypendialnej dla dzieci z biednych rodzin.
Zostaw komentarz